Chili Challenge 2005

 

Santos is een Nederlandse fabrikant van hoogwaardige custombuilt mountainbikes. Vanaf nu zullen we de door hen perfect samengestelde fietsen gebruiken voor elke training. Victor heeft een prachtige witte fiets, Frans een grijze.

_____________________________________

_____________________________________

Specificaties

Frame

Santos SCC02

Voorvork

Magura Vidar Firmtech

Balhoofdset

Cane Creek Zero Stack

Derailleur

Shimano XT (rapid rise)

Voorderailleur

Shimano XT

Schakelgreep

Shimano XT

Remgreep

Shimano XT

Remmen

Magura HS33 Firmtech

Naven

Shimano XT

Cassette

Shimano XT

Velgen

Exal SP19

Spaken DT Alpine 3 tripple butted

Banden

Schwalbe Marathon XR

Cranks

Shimano XT Hollowtech

Kettingbladen

Shimano XT triple

Ketting Shimano XT / Ultegra

Bracket

Shimano XT

Voorbouw

Ritchey MTB

Stuur

Ritchey MTB + WCS barends

Zadel

Fi'zi:k Nisene

Zadelpen

Ritchey MTB

Pedalen

Shimano SPD 540

Kleur

Wit / Zilver

Framehoogte

19"

Gewicht

12,4 kg

_____________________________________

Het belangrijkste van de fiets is dat het een frame heeft dat stevig genoeg is. Dus niet het lichtste materiaal, maar gewoon aluminium, dat overigens wel wat lichter is (meestal dan) dan staal. Voor de montage van een drager dien je er op te letten dat er bevestigingsgaten zijn gemaakt op of in het frame. Hetzelfde geldt voor de voorvork. Kijk ook of er op het frame twee bidonhouders kunnen. Ongeveerd rijden is goed te doen, maar als je echt wat ruwer terrein in gaat kan een voorvork zeer prettig zijn. Kanttekeningen bij een verende voorvork zijn dat reservedelen moeilijk te krijgen zijn in een land als Chili en het iets zwaarder is. Bovendien kun je fietstassen monteren voorop, die er vaak voor zorgen dat je je (luchtgeveerde) voorvork wel heel erg hard moet oppompen wil ie nog wat veren. Een verende voorvork is voor ons echter een must. De lokale mountainbike routes willen we namelijk voluit kunnen berijden en dan is vering niet weg te denken. Tubus heeft daarvoor een voordrager ontwikkeld die op de kroon van de voorvork en het stuur is gemonteerd (Tubus Swing). De tassen zijn hierdoor meegeveerd, dit maakt de vork beter instelbaar. Wel kiezen we voor een vork met een stalen veer en geen luchtgeveerde vork, omdat bij een lek deze laatste compleet inzakt wat verder rijden erg lastig maakt. In de Magura vorken kan een hydraulische velgremsysteem (HS33) worden geintegreerd, dit wordt Firmtech genoemd. Het is lichter dan V-brakes en remt ook nog eens beter en betrouwbaarder.
Verder van groot belang zijn erg sterke velgen en spaken. Zwaardere merkvelgen met daarin dikke spaken (dus niet ‘ebut’, dat wil zeggen dunner in het midden) zijn aan te raden. Santos maakt speciale vakantievelgen die al meerdere fietstochten zonder problemen hebben overleefd. Ze zijn samengesteld uit de sterkste componenten die er te vinden zijn: Exal SP19 velgen, DT Swiss Alpine 3 Triple butted spaken gecombineerd met zelfborgende DT Swiss Prolock spaaknippels. Ga je voor zeker dan zijn deze velgen zeker aan te raden. Neem vooral een stuk of 5 spaken van dezelfde maat mee als reserve. Er zijn ‘noodspaken’ te koop, reserves die altijd passen. Bedenk wel dat je pignon van je achterwiel af moet indien een spaak knapt aan de pignonzijde (pignonafnemer!). Wat vaak gebeurt is dat als er één knapt, ze om de x kilometer allemaal volgen. Indien er geen winkels zijn op de route die één en ander verkopen, dan moet je er een berg thuis klaarleggen die verstuurd kunnen worden. Het is dan handig om zelf te kunnen spaken.
Voor banden gaat de voorkeur uit naar Schwalbe Marathon XR banden van 2.25 inch. Ze kunnen ongelooflijk veel kilo's ballast aan en doornen breken letterlijk af op de Travelguard-laag. Hard oppompen en er een goede Schwalbe binnenband in en een lek kan lang op zich laten wachten. Die binnenband combineert laag gewicht met soeplesse: voorkomt een stootlek.
De kleur helm kan het best zilver of wit worden gekozen, dit is warmtewerend.

Deze tips zijn mede gebaseerd op advies van een bevriende mountainbiker: Marcel bedankt!!!

 

 

Fiets

Tassen
Kleding
Kampeeruitrusting
Onderdelen
Apparatuur
Documenten

Frans van den Bouwhuijsen & Victor Niemeijer